Mediefiltre
Kategorifiltre
565 søgeresultater fundet på
Skærmarbejde
Det kan være svært at overskue alle de ting, man burde gøre ved sin skærmarbejdsplads, og hvad man egentlig får ud af det. Vi har derfor forsøgt at samle de forskellige indstillingsmuligheder, man selv har som medarbejder og linket disse til sider med, hvad man som medarbejder opnår ved at gøre dette:
Hvor effektive er jeres møder?
Brug denne tjekliste til at vurdere styrker og svagheder ved de møder, du deltager i. Sæt en cirkel om det tal, der bedst udtrykker din oplevelse af det, som spørgsmålet drejer sig om. Vælg et tal på skalaen fra 0 = slet ikke og til 5 = i høj grad. Forsøg at forbedre de punkter, hvor I ligger i intervallet fra 3 til 0.
Beslutningsreferatet
Der er forskellige typer af referater, som man kan lave alt efter hvor mange detaljer der er behov for. Det mest almindelige, og det nemmeste at lave, er beslutningsreferatet. Det indeholder typisk følgende punkter:
Tavlemødet
Som alternativ til de etablerede møder kan man holde tavlemøder, hvor man står op. Tavlemøder er kortere og dermed tidsbesparende, og deltagerne holder nemmere koncentrationen og engagementet.
Spilleregler
Spørger man sine kolleger, vil de fleste med garanti sige, at de er trætte af at befinde sig til uproduktive møder, der ikke er tilrettelagt ordentligt, eller hvor deltagerne uengagerede eller ukoncentrerede. Alligevel kan man opleve de samme mennesker være “fraværende” til møder, når de tjekker mobiltelefon eller går på internettet på den medbragte bærbare.
Tjekliste til gennemførsel af mødet
Kom i god tid og gør lokalet klart, så du har ro på og kan koncentrere dig om at få deltagerne til at føle sig tilrette efterhånden, som de ankommer.
Få styr på møderollerne
Dagsordenens indhold
Dagsordenen er vigtig som styringsredskab. Den sætter retningen for mødet og hjælper deltagerne med at holde fokus. Det letter arbejdet med at forberede mødet, hvis du laver en overskuelig standarddagsorden i letlæselig opsætning.
Er det nødvendigt at holde et møde?
Det er dyrt at holde møde, så derfor er det værd at overveje, om det er nødvendigt at trække folk væk fra deres daglige arbejde. Brug nedenstående grafik til at beslutte, om du vil indkalde til møde:
Anerkendende konfrontation
For at kunne levere “varen” til virksomhedens kunder, skal medarbejderne være fagligt dygtige og være gode til at samarbejde. I kommunikationen viser det sig som "det man taler om" og "måden man taler sammen på":
Spørgeteknik
Vi forstår verden ud fra vores eget perspektiv og når vi taler med andre får det væsentlig indflydelse på, hvordan vi opfatter det den anden siger. Vi tager nemlig for givet, at vores samtalepartner lægger det samme i ordene, som vi selv gør. Vi tror med andre ord, at vi forstår hinanden, selvom det ikke er tilfældet.
Kommunikationscyklus
En måde at sikre høj kvalitet i en samtale. Det er en trin for trin anvisning på, hvordan du styrer og skaber god kontakt og tillid med din kollega eller medarbejder.