Start med at prioritere Jeres idéer og forslag ved, at vurdere dem ud fra tre kriterier:
- Omkostninger
 - Udbytte
 - Vanskelighed
 
Det gør I ved at placere Jeres idéer i kasserne i prioriteringsskemaet, som vist herunder.
Prioriteringsskema
| ENKEL | VANSKELIG | |
| Lave omkostninger | A | B | 
| Høje omkostninger | C | D | 
| ENKEL | VANSKELIG | |
| Lave omkostninger | E | F | 
| Høje omkostninger | G | H | 
- Tegn prioriteringsskemaet over på en flipover.
 - Skriv alle løsningsforslagene ned på hver sin post-it. Et forslag på hver post-it.
 - Diskuter, hvilken kategori de enkelte forslag tilhører og placer dem i skemaet.
 
Idéerne i kategori B og D er vanskelige at gennemføre og kræver derfor en nærmere bearbejdning. I skal derfor undersøge idéerne nærmere med spørgsmålene:
- Hvad er det helt specifikt, som gør idéen vanskelig at realisere?
 - Hvad skal der til for at den bliver mulig at gennemføre?
 
Hvis I finder løsninger på de vanskelige idéer i kategori B og D, kommer de mere til at ligne de enkle idéer i kategori A og C, og I kan gå direkte til implementering eller tage idéerne med til næste trin.
Tips til vanskelige ideer
- Brainstorm videre i Jeres arbejdsgruppe
 - Inddrag kollegaer, der kunne give gode idéer eller har erfaring med lignende problemstillinger
 - Brug Jeres egne eller virksomhedens netværk – har andre løst et lignede problem? I kunne f.eks. trække på netværk gennem organisationer, branchenetværk eller samarbejdspartnere.
 - Søg hjælp hos rådgivere eller andre fagpersoner med erfaring inden for området.