Mediefiltre
Kategorifiltre
565 søgeresultater fundet på

A.2 – Skab psykologisk tryghed

Psykologisk tryghed på en arbejdsplads handler grundlæggende om, i hvilket omfang der er tryghed og tillid blandt kolleger og mellem medarbejdere og ledelse. En høj psykologisk tryghed kan for eksempel komme til udtryk ved, at man tør indrømme fejl og give ærlig feedback over for hinanden uden frygt for at blive hængt ud eller på anden måde udstillet. Herunder kan I læse mere om, hvilke tanker der ligger bag psykologisk tryghed, og hvordan en høj psykologisk tryghed kan være med til at fastholde seniorer og andre medarbejdere på arbejdspladsen.

A.1 - Sundhedsmiljø

Hovedmålet med sundhedsmiljø er at danne rammerne for, at medarbejdere går sundere hjem fra arbejdet, end da de mødte ind.For at skabe sundhedsmiljø skal man ind og skubbe til hele arbejdspladsens adfærdsmønstre, så dét arbejdsmiljø, man befinder sig i helt naturligt fremmer den enkeltes sundhed. Dette bidrager til, at den mentale trivsel bliver plejet, hvilket resulterer i lavere sygefravær, mindre fysisk og mental nedslidning og i sidste ende højner fastholdelsen.

Bonus-materiale: Når samtaler er svære

Prøv det af!

Find jeres forebyggelsesniveau

Hvilke udsagn passer bedst på din virksomhed/arbejdsplads?

Konkrete værktøjer: Fysisk arbejdsmiljø

Forskning peger med al tydelighed på, at fysisk belastning og nedslidning er en central faktor i spørgsmålet om fastholdelse af seniormedarbejdere. 

Konkrete værktøjer: Psykisk arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø er en vigtig faktor i spørgsmålet om at fastholde seniorer i arbejdet. Et forskningsprojekt mellem NFA og VIVE viser, at et godt psykisk arbejdsmiljø øger sandsynligheden for at fortsætte arbejdet med 81 %. BFA Industri har i samarbejde med Human House A/S samlet en række eksisterende værktøjer på tværs af de fem

Virksomheders brug af værktøjerne

Se andre virksomheders erfaringer med værktøjerne.

Print ud guides til værktøjer

Der er udarbejdet en guide til hvert af værktøjerne i dette materiale. De kan printes eller downloades.

8 værktøjer til bedre sikkerhed

Her har vi samlet et samlet overblik over alle 8 værktøjer.

Faldkampagne

Med en faldkampagne kan i sætte fokus på at undgå fald-ulykker. Ram målgruppen rigtigt med den rigtige kommunikation. For der er forskel på fald-, snuble-, og glideulykker.I kan finde kampagnematerialer til alle 3 situationer klar til brug nedenfor.

Startkampagne

Med en startkampagne kan I sætte fokus på arbejdsmiljøet og fortælle kollegerne, at flere kampagner er på vej. Startkampagnen her indeholder også nogle dialogkort, som kan bruges i denne kampagne eller i en af de andre kampagner. Måske skal I lave en tekst til bagsiden, som fortæller netop jeres budskab.