Ram målgruppen midt i relevansen
Hvis jeres kolleger skal rammes af kampagnen skal kommunikationen være relevant for dem. Og det er dem, der afgør relevansen. Hvis ikke den føles relevant trækker de sandsynligvis bare på skuldrene og jeres kampagne kommer kun til at bidrage til den almindelige ”kommunikationsstøj”. Og når I evaluerer, vil I sandsynligvis konkludere at ”kampagner ikke virker”.
Sådan bliver I relevante - et par eksempler
Hvis I laver fald-kampagne og det største problem i virkeligheden opleves som glid på glatte gulve, så er det ikke sikkert, at din kampagne føles relevant. Så er det måske fedtede gulve, der skal fokus på.
Hvis I ønsker at sætte fokus på øjenskader med batterisyre, hvor truck-batterier skiftes, så skal kampagnen ikke nødvendigvis fylde hele virksomheden og omfatte alle kolleger, men kun gennemføres det sted, hvor det er mest relevant og omfatte de folk, som foretager præcis den aktivitet.
Brede generelle kampagner har svært ved at virke, mens specifikke målrettede kampagner taler bedre til målgruppen.
Tal til dem, så de lytter
Alle ved at sikkerhed og arbejdsmiljø er vigtigt. Når vi engang imellem glemmer det, er det fordi travlhed eller andre hensyn overtager opmærksomheden. Derfor bør I bruge mulighederne for at ramme jeres kolleger med lidt humor eller vække til eftertanke. Brug korte præcise budskaber, der gerne må være lidt tvetydige, så modtageren kan trække på smilebåndet eller vækkes til eftertanke.
Spørgsmål I kan stille jer selv:
- Hvem, helt specifik, ønsker vi at ”ramme” med budskabet?
- Hvad er deres interesse?
- Hvad kan vi sige, som de ønsker at lytte til?
- Hvor færdes de og hvad læser de – kan vi være der med vores budskab?