Den indirekte belysning ses typisk ved lofts- eller vægarmaturer, hvor lys-åbningen vender opad. Herved skydes lyset opad mod loftet eller væggen, hvor det reflekteres (link til Overflader, Reflektanser) tilbage til lokalet.
Ved en korrekt projektering af denne belysningstype bør der ikke kunne optræde generende reflekser (link til Inventar, hardware, skærm, skærmbillede, Reflekser) i skærmene eller opstå generende ubehagsblænding (link til Blænding).
Denne type belysning giver derfor en større fleksibilitet ved en evt. senere omrokering af skærmarbejdspladserne.
Idet lyset kastes op på loft, væg eller en anden reflektor fordeles lyset jævnt ud over hele lokalet, hvilket gør, at der ikke er nogle områder, der er specielt lysere eller mørkere, og derfor heller ikke kan give reflekser eller blændinger.
Men ulempen ved denne belysning er desværre netop denne ligelige fordeling af lys. For at kunne opfatte et emne som tre-dimensionelt skal der en skyggevirkning til:
(Kan man placere disse to figurer over hinanden, så den uden skygger ses ved normal visning, og den figur med skygger vises når man fører musen hen over?. Hvis dette kan lade sig gøre, så tilføj teksten ”før musen hen over figuren og se, hvordan skyggevirkning kan gøre et to-dimensionalt billede om til et tredimensionalt”)
Den ligelige fordeling af lyset bevirker at et emne bliver belyst lige meget fra alle sider, og skyggevirkningen bliver derved minimal.
Det kan virke utroligt forvirrende og ubehageligt at arbejde i et to-dimensionelt rum. Og i flg. DS 700 (Dansk Standard for belysning i arbejdslokaler), så skal belysningens skyggegivende egenskaber indarbejdes ved projektering af nye belysningsprojekter.
Den manglende skyggevirkning kan indarbejdes i et belysningsprojekt med indirekte belysning ved at anbringe særlige spots på opslagstavler, billeder, planter o. lign. Herved opnår man nogle områder, som har en højere lys-styrke end resten af rummet, og som derved også vil fremkalde en skygge på de nærliggende emner.
Senest revideret den 21. februar 2020 p >