Del: - -

Kontor - Støj

Følgende forhold kan indgå i denne vurdering:

  • Er der støjende maskiner i arbejdslokalerne?
  • Er støjende og stille arbejde adskilt, så generende støj mindskes mest muligt?
  • Er arbejdslokalerne indrettet, så der opleves en akustik?
  • Er det muligt at forbedre lokaleindretningen?
  • Er der generende støj udefra?
  • Er der mulighed for at anvende udstyr, som er udformet med henblik på at nedbringe støjen?

De ansatte skal orienteres om resultaterne af eventuelt udførte støjmålinger. 

Vær særligt opmærksom på, om støjrelaterede problemstillinger forebygges løbende:

  • Er de støjende kontormaskiner placeret i et rum uden for arbejdspladserne?
  • Bliver maskiner slukket, når de ikke er i brug?
  • Er der støjdæmpende materialer i arbejdslokalerne (støjdæmpende lofter, støjvægge, tæpper, planter mv.)?
  • Er de akutiske forhold i orden (opleves der rum- eller efterklang i lokalet ved normalt brug)?
  • Er der aftalt en "politik" vedr. samtale, brug af telefoner og mobiltelefoner m.m., når der sidder flere i samme kontor?
  • Er der løbende service og vedligeholdelse af ventilation og køling på it-udstyr, så det støjer mindst muligt?
  • Undgår man den generende støj i gennemgangsområder?

Tilbage til APV-guiden.


Senest revideret den 11. september 2020