Gode råd for dig der har natarbejde

Det kan have stor indflydelse på din krop og dit helbred, hvis du arbejder om natten. Man kan have forskellige problematikker som natarbejder, og det kan være forskelligt fra person til person, hvad der virker bedst.

Alle, der har haft skifteholdsarbejde i en periode, lærer sig forskellige måder at håndtere problemerne på. Ofte gives disse råd videre til nye kolleger. Men det er alligevel forskelligt fra person til person, hvad der virker.

Vi har samlet en række gode råd om natarbejde, som kan gøre det nemmere, når du arbejde om natten. Her er et udpluk af dem, men du kan også finde dem alle samlet her, ved at klikke på "Gode råd, når du har natarbejde".

Solbriller

Tag mørke solbriller på, når du kører hjem på lyse sommermorgener, så du ikke får for meget lys. Så sover du bedre.

Motion

Motion og frisk luft fremmer kvaliteten af søvn. jo bedre fysisk form man er i, jo bedre bliver kvaliteten af søvnen. Undlad dog motion umiddelbart inden du skal sove. 

Alkohol

Vi anbefaler at du ikke drikker alkohol for at kunne sove. I første omgang kan det være lettere at falde i søvn men alkohol forstyrrer faktisk søvnen. Du sover ikke så tungt, vågner oftere og føler dig ikke så udhvilet. derfor forringer alkohol søvnen. 

Se de resterende gode råd her


Senest revideret den 20. januar 2021