På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

Ok, det er forståetLæs mere om vores brug af cookies
  • Min side
  • Om BFA Industri
  • Medier
  • Kontakt
Bfa I Graa Header1
Arbejdsmiljø i industrien
  • Arbejdsmiljøemner 
    • Generelt 
      • AMO's opgaver
      • |Uddannelse
      • |Ledelse og udvikling
      • |Graviditet
      • |Køb, salg og service
      • |Produktivtet, kvalitet og arbejdsmiljø 
        • Redskabets opbygning
        • |Trin 1: Problemanalyse 
          • Analyse af arbejdsproces
          • |Analyse af intern transport
          • |Mellemlagre
          • |Systematisk risikovurdering
        • |Trin 2: Årsager og konsekvenser 
          • Kortlæg årsager og konsekvenser
        • |Trin 3: Forbedringsforslag og løsninger 
          • Identificér forbedringsforslag
        • |Trin 4: Prioriter indsats 
          • Prioritering af idéer og forslag
        • |Trin 5: Beslutningsgrundlag 
          • Tilbagebetalingstid
          • |Udarbejdelse af beslutningsgrundlag
    • |APV 
      • Hvorfor APV?
      • |Konkrete værktøjer
      • |Videoer til inspiration
    • |Kemi / Biologi 
      • Kemileksikon
      • |Styr på kemien
      • |Overfladebehandling mm
      • |Svejsning og metalstøbning
      • |Asbest og nano
      • |Køretøjer
      • |Affald
      • |Allergi og beskyttelse
      • |Epoxy og isocyanater
      • |Køling og smøring
    • |Ulykker 
      • ATEX
      • |Maskiner og værktøjer
      • |Stråling og elektricitet
      • |Metoder til forebyggelse
      • |Branchespecifikke vejledninger
      • |Safety Observer
    • |Psykisk arbejdsmiljø 
      • Helbred og arbejde
      • |Samtaler 
        • Kommunikation og godt arbejdsmiljø
      • |Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
      • |Stress, konflikter og usikkerhed 
        • Kampagne postkort
      • |Kampagne: Hvor går grænsen 
        • Pressemeddelelse
    • |Ergonomi 
      • Arbejdsstedets indretning
      • |Ensidigt gentaget arbejde (EGA)
      • |Løft og arbejdsstillinger
      • |Vibrationer
      • |Job & Krop i industrien 
        • Job & krop i industrien - kampagne 2015 
          • Nyt fokus på forebyggelse
          • |Hold dig i gang og forebyg sygefravær
          • |Arbejdspladsen kan gøre mere end at forebygge
          • |5 ømme punkter
          • |De tunge løft forsvandt
          • |Færre smerter og øget sammenhold
          • |Fokus på fysisk arbejdsmiljø gavner
      • |Instruktioner og hjælpemidler 
        • Powerpoint
        • |Tekniske hjælpemidler
        • |Print en plakat
    • |Unge / Nyansatte
    • |Indeklima
    • |Støj 
      • Støjberegner
  • |Kampagner 
    • Planlæg kampagner 
      • Hvad er kampagner?
      • |Før kampagnen
      • |Under kampagnen
      • |Efter kampagnen
      • |Tjekliste
    • |Gode metoder 
      • Få stærke basiselementer
      • |Budskaber
      • |Utraditionelle virkemidler
      • |Opslag der virker
      • |Igen-, igen-effekten
      • |Involvering og effekt
      • |Formidle resultater
      • |Kommunikation
      • |Kampagnemateriale
      • |Ram målgruppen
    • |Startkampagne
    • |Værnemiddelkampagne 
      • Øjne
      • |Hænder
      • |Hørelse
    • |Faldkampagne
    • |Hvor Går Grænsen Kampagne
    • |Logo og design til download
    • |Kampagnemateriale 
      • Om kampagnematerialer
    • |Bliv inspireret 
      • Startkampagne: HK Scan
      • |Startkampagne: Danpo
    • |Tidligere kampagner
  • |Arrangementer
  • |Til projektlederen 
    • Aktivitetsforslag
    • |Design 
      • Retningslinjer
      • |Farver
      • |Skrifttyper
      • |Logo varianter
      • |Ikoner
      • |Grafisk design på publikationer
    • |PowerPoint-skabeloner
    • |Kontakt
    • |Rapport
  • |Links 
    • Officielle instanser
    • |Udenlandske links
    • Min side
    • Om BFA Industri
    • Medier
    • Kontakt
  • Generelt
  • APV
  • Kemi / Biologi
  • Ulykker
  • Psykisk arbejdsmiljø
    • Helbred og arbejde
    • Samtaler
    • Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
    • Stress, konflikter og usikkerhed
    • Kampagne: Hvor går grænsen
      • Pressemeddelelse
  • Ergonomi
  • Unge / Nyansatte
  • Indeklima
  • Støj
  • Forside »
  • Arbejdsmiljøemner »
  • Psykisk arbejdsmiljø »
  • Kampagne: Hvor går grænsen »
  • 16-09-2019: Ny kampagne sætter fokus på seksuel chikane
Gem side ved at oprette dig som bruger her

16-09-2019: Ny kampagne sætter fokus på seksuel chikane

Dialogen er essentiel, hvis vi skal seksuel chikane samt grænseoverskridende og krænkende adfærd på arbejdspladsen til livs. Derfor har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet udviklet et dialogværktøj, som skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

Seksuel chikane er et emne, som skal tages alvorligt. For en grænseoverskridende adfærd er både et problem i sig selv, men også et symptom på et dårligt arbejdsmiljø, der belaster samarbejde og sygefravær.

For at forebygge seksuel chikane samt grænseoverskridende og krænkende adfærd på Danmarks arbejdspladser har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet i forbindelse med en ny kampagne udviklet en række dialogkort, som skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

Hvert år bliver cirka 77.000 personer i Danmark udsat for seksuel chikane på deres arbejdsplads. Det viser en undersøgelse, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har lavet i 2018.

I undersøgelsen svarede cirka hver 20. kvinde og 1 ud af 50 mænd, at de har været udsat for seksuel chikane på jobbet i løbet af det seneste år. Værst ser det ud for de unge kvinder, hvor mere end hver tiende har oplevet problemer.

Det hjælper at snakke om det
Det er derfor vigtigt at tale åbent og fordomsfrit om, hvad der bliver opfattet som seksuel krænkende adfærd. Og da grænserne er forskellige fra medarbejder til medarbejder og generation til generation, er det essentielt, at samtalen ikke dør, men fortsætter kontinuerligt.

Til det formål har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet udviklet et dialogværktøj, som skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

Alene det at tydeliggøre og tale om emnet har nemlig værdi i sig selv.

”Tallene viser desværre, at seksuel chikane stadig sker på de danske arbejdspladser. Det er afgørende, at topledelsen går forrest med et godt eksempel og skaber et rum med tillid og en tilpas åben kultur, der gør, at alle tør sige fra, hvis man oplever seksuel chikane eller er vidne til en hændelse”, fortæller medlem af Arbejdsmiljørådet for Dansk Industri, Anders Just Pedersen og lægger vægt på ledelsens rolle:

”Vi skal som ledelse sørge for at tage dialogen og lægge klare retningslinjer for, hvad der er acceptabelt og ikke mindst, hvad man gør, og hvem man går til, hvis der skulle opstå en ubehagelig situation. Det kan dialogkortene være med til at sætte i gang”.

En samtalestarter
Dialogkortene skal klæde arbejdspladsen og medarbejderne på til at tage snakken om og forebygge seksuel chikane og krænkende adfærd.  

Og netop samarbejde og samtale er et vigtigt værktøj til at få en god politik på området, siger Jens Nielsen, medlem af Arbejdsmiljørådet for FOA:

”Seksuel chikane, som vi ikke får snakket om, eller har uklare retningslinjer omkring, risikerer at øge risikoen for en lang række problemer. Herunder psykisk sårbarhed, stress og i sidste ende sygemeldinger, der kunne være undgået. Det er et alvorligt problem. Dialogkortene er en gylden mulighed for i fællesskab at tage hul på et emne, som er vanskeligt for ledere og medarbejdere at sætte ord på, fordi det går tæt på den enkelte og tydeliggør, at vores grænser er forskellige. Derfor er samtalen vigtig at have på arbejdspladsen, men også i resten af samfundet”.

Du kan læse mere om kampagnen mod seksuel chikane på www.hergaargraensen.dk.

Senest revideret den 18. september 2019  

Materialer

  • Alenearbejde
  • Den gode omsorgssamtale
  • En brik i en bred indsats
  • En god arbejdsdag
  • Fastholdelse og arbejdsmiljø
  • Forandringer
  • Forbered dig til omsorgssamtalen
  • Forebyg og håndtér sygefravær - tips og inspiration til ledere
  • Forebyggelse og håndtering af mobning på arbejdspladsen
  • Go'nat og lev godt
  • Grænseløst arbejde
  • Gør noget - håndtering af psykisk arbejdsmiljø
  • Introduktionsfolder til natarbejde og helbredskontrol
  • Jobusikkerhed på arbejdspladsen
  • Konflikthåndtering på arbejdspladsen
  • Natarbejde
  • Når samtaler er svære
  • Positive drivkræfter
  • Psykisk arbejdsmiljø
  • Social kapital
  • Stress og stresshåndtering - En værktøjskasse
  • Styr på det: Fortællinger fra grafiske arbejdspladser
  • Sygefravær
  • Tal om trivsel
  • Vær forberedt til omsorgssamtalen med din leder
  • Vær ikke en kylling, for ildsjæle
  • Vær ikke en kylling, for ledere
  • Forside »
  • Arbejdsmiljøemner »
  • Psykisk arbejdsmiljø »
  • Kampagne: Hvor går grænsen »
  • 16-09-2019: Ny kampagne sætter fokus på seksuel chikane

BFA Industri – Fælles information fra arbejdsgivere og arbejdstagere - CVR: 38 76 85 81