KPI’er i arbejdsmiljøet

Stadig flere virksomheder bruger KPI’er til at styre deres drift. De måler deres indsats og sætter sig mål for, hvad de gerne vil nå.

KPI står for Key Performance Indicators.  En indikator er en målbar værdi, der viser, hvor effektivt den enkelte virksomhed opnår sine mål. Der vil ofte være tale om en handling eller adfærd, som I ønsker mere af. KPI bliver ofte brugt til at forbedre kvalitet, kundetilfredshed m.m.  Men de kan også bruges til at målrette og styrke arbejdsmiljøarbejdet, så det bidrager til bedre arbejdsmiljø.

 

”Man får hvad man måler”, så man skal tænke sig godt om inden man fastsætter sine KPI’er. Men gør man sit forarbejde ordentligt, så vil KPI’erne bidrage til at arbejdsmiljøet bliver bedre og både sikkerhedskulturen og sikkerhedsadfærden bliver styrket.

 

Derfor har BFA Industri i samarbejde med Arbejdsmiljørådet og nogle af de andre BFA’er udarbejdet en vejledning til de virksomheder, som gerne vil arbejde med KPI i arbejdsmiljøet. Den giver anvisninger for, hvordan den enkelte virksomhed selv kan fastsætte meningsfulde KPI’er i samarbejde med medarbejderne og hvordan man sikre ejerskab i hele organisationen.

Hent materialet

Fakta om materialet

Emne: Ulykker

Sidetal: 34

Udgiver: 23