Del: - -

Igen-, igen-effekten

Hav tålmodighed og bliv ved meget længe

Kommunikation kræver tålmodighed. Sådan er det også med kampagner. Uden tålmodighed giver I op for hurtigt og høster dermed ikke effekten af jeres indsats. Efter 3. eller 4. kampagne er I måske ved at være træt af jeres basiselementer, måske er I trætte af at sige det samme igen og igen på nye måder. Men faktisk er det først, når I er ved at være træt af at se på det, at det begynder at virke. Derfor er tålmodighed meget vigtig.

Få stærke basiselementer bruges igen og igen

Derfor skal I fra starten finde nogle få velegnede virkemidler som ”kan holde til at blive slidt”. De skal være stærke, så de genkendes på afstand, igen og igen. Og de skal være fleksible, så de kan bruges om og om, igen og igen på nye måder. De skal være faste elementer i en nærmest uendelig lang kæde af kommunikation – på tværs af plakater, postkort, væg-deko, storskærm, events og meget meget mere.

Variér dine budskaber og dine kampagner

I skal variere jeres budskaber og kampagnernes fokus. På den måde kan I fastholde jeres kollegers interesse. Sæt gerne kampagnerne op på skift, så I ”genbruger” kampagnerne, når der er gået et stykke tid. Skab fornyelse med en ny konkurrence eller få nye elementer, når kampagnen genbruges.

Vær overalt og vær gerne ”for meget”

Jeres kolleger skal møde kampagne-elementer igen og igen og alle vegne. I skal nemlig være overalt på virksomheden. Jeres budskaber trænger kun igennem, hvis I bruger de traditionelle kanaler (opslagstavler og storskærm) på en utraditionel måde og supplerer kampagnen med utraditionelle virkemidler. Der skal meget mere til, end I tror og det hele må gerne serveres med et twist af humor. Når kollegerne synes, at I er ”lidt for meget”, er I ved at trænge igennem.


Senest revideret den 11. september 2020